Media in vrijheid

Bij het vieren van de vrijheid hoort een cadeau!

De Tweede Wereldoorlog werd 75 jaar geleden beëindigd en Nederland werd bevrijd. Het jaar 2020 staat daarom in het teken van 75 jaar vrijheid. Dankzij media kunnen wij ons een beeld vormen van de verschrikkingen tijdens de Tweede Wereldoorlog en getuigen zijn van de enorme opluchting en blijdschap bij de bevrijding. 

In het maken van media speelt vrijheid een onmisbare rol. Met media wordt vrijheid bevochten, onderhouden en gevierd. Het workshop carrousel ‘Media in Vrijheid’ voor groep 7 en 8  gaat over het uitdrukken van je mening in (on)vrijheid en media maken. In verschillende workshops staan we stil bij onderwerpen over heersende ideeën of leiders en onze mening hierover. Door te gaan maken met verschillende mediatools, analoog of digitaal, onderzoeken we hoe een mening met humor zichtbaarheid kan krijgen. De resultaten vormen samen een spetterende tentoonstelling die bezocht kan worden door de hele school! 

Tijdens de Dutch Media Week van 3 tot en met 10 oktober wordt het lesprogramma gelanceerd. Hilversumse basisscholen kunnen gedurende die week GRATIS deelnemen aan 1 of meerdere workshops met groep 7 en/of 8.

Programma

De kick-off van Beeld en Geluid is het gezamenlijk startpunt voor de feestweek Media in vrijheid. Alle scholen kunnen online de kick-off bijwonen of ervoor kiezen om de feestelijke kick-off bij te wonen in Beeld en Geluid. Naast de kick-off schrijf je groep 7 en/of 8 in voor 1 of meerdere activiteiten. Boekingen worden op volgorde van inschrijving behandeld en vol is vol. Na het bezoek of het uitvoeren van de activiteit ontvang je een evaluatieformulier.

Inschrijving gestart!

Titel: Kick-off Media in Vrijheid
Aangeboden door: Nederlands instituut voor Beeld en Geluid
Duur: 90 minuten
Locatie: Online via streaming / bij Beeld en Geluid, Media Parkboulevard 1
Datum: maandag 5 oktober 10.30 uur
Omschrijving: Onze conservator Jop, expert op het gebied van spotprenten, start met een interactieve presentatie (inclusief quiz) over het maken van spotprenten als verzet tegen de heersende macht en hoe beeld een verhaal vertelt. Hoe gebruiken makers bijvoorbeeld elementen als kleur, vorm, grootte en symboliek? Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag! Ze gaan de leerlingen protestbuttons maken om aandacht te vragen voor een kwestie die zij zelf belangrijk vinden! 

Titel: Film in Vrijheid
Aangeboden door: Filmtheater Hilversum
Duur: circa 90 minuten
Locatie: Herenplein 5 te Hilversum
Datum: 8 oktober 2020, ochtend
Omschrijving: Filmtheater Hilversum biedt een selectie van drie jeugdfilms die elk op hun eigen manier een verhaal vertellen over vrijheid. Over hoe het is om in (on)vrijheid te leven of over de vrijheid om te mogen zijn wie je bent. Bij de films wordt educatiemateriaal beschikbaar gesteld waarmee je als leerkracht voor en na de film mee aan het werk kunt. Er kan gekozen worden voorde volgende films:
– BINTI
– Mijn bijzonder rare week met Tess
– Toen mijn vader een struik werd

Titel: Même Supreme
Aangeboden door: Bibliotheek Hilversum
Duur: 2 uur tot 4 uur afhankelijk van de gekozen werkvorm
Datum: gehele week
Locatie: op school door leerkracht d.m.v lesbrief, digibordles en hulplijn
Omschrijving activiteit: Verbeter de wereld met humor, daar gaat het om in deze les. De leerlingen leren doelgerichte en humoristische digitale content creëren om hun stem te laten horen over dingen die zij belangrijk vinden. Hierbij kunnen ze kiezen uit verschillende vormen. 
Er ontstaat bewustwording over media maken en delen in vrijheid en dat dit niet vanzelfsprekend is, vroeger en op veel plekken ook nu nog. En waar de grenzen liggen van vrijheid van meningsuiting. Daarnaast spelen ze een spel waar het eigen Sociale Media gebruik en wat daar bij komt kijken centraal staat.

Titel: Poster van de vrijheid
Aangeboden door: Grafisch Atelier Hilversum
Duur: 120 minuten + 30 minuten voorbereiding op school
Locatie: Noorderweg 96b, Hilversum
Datum: 6, 7, 8 of 9 oktober ’s ochtend
Omschrijving activiteit:
Posters en pamfletten zijn nog altijd een krachtig middel om een boodschap over te brengen door de combinatie van tekst en vormgeving. In het atelier ontwerpen leerlingen in groepjes een poster van de Vrijheid. Met de oude houten letters zetten de leerlingen hun eigen korte tekst. We onderzoeken vervolgens hoe de tekst krachtiger wordt door gebruik van kleur en beeld. Kinderen leren het verschil tussen informatie en propaganda en de kracht van visuele communicatie.

Titel: Verhalen vertellen is een kunst
Aangeboden door: SBK Kunstuitleen Gooi en Eemland
Duur: 120 minuten
Locatie: Op locatie / ‘s-Gravelandseweg 55a, Hilversum
Datum: 6, 7, 8 of 9 oktober ’s ochtend
Omschrijving activiteit:
Aan de hand van kunstwerken gaan de leerlingen hun verhaal vertellen. Als de leerlingen eigen werken hebben gemaakt binnen of buiten dit traject dienen deze als uitgangspunt. Gezamenlijk gaan de leerlingen kijken naar de kunst en hun verhaal vertellen. Hierbij leren ze over de verschillende soorten kunst, de verschillende manieren van tentoonstellen en hoe ze tekst kunnen gebruiken om de kijker te helpen om het verhaal beter te begrijpen.