Activiteiten

In het maken van media speelt vrijheid een onmisbare rol. Met media wordt vrijheid bevochten, onderhouden en gevierd. ‘Media in Vrijheid’ voor groep zeven en acht  gaat over het uitdrukken van je mening in (on)vrijheid en media maken. In verschillende workshops staan we stil bij onderwerpen over heersende ideeën en onze mening hierover. Door te gaan maken met verschillende media tools, analoog of digitaal, onderzoeken leerlingen hoe een mening met humor zichtbaar kan worden gemaakt. 

Media in Vrijheid menu

Op 5 mei mag Nederland zich 76 jaar lang een vrij land noemen. Wat betekent het om in een vrij land te leven en je mening vrij te kunnen uiten? Met de volgende activiteiten onderzoeken leerlingen door media te maken hun mening, leren mening van anderen te respecteren en ontdekken grenzen.

Kunst in de Klas – Kunstuitleen Gooi en Eemland
Leerlingen kiezen een kunstwerk voor in de klas passend bij het thema ‘Vrijheid’. Om tot een keuze te kunnen komen worden de kunstwerken in de klas besproken met de docent (lesbrief) of een medewerker van de Kunstuitleen middels de VTS methode (Visual Thinking Strategies), een methode om taal te geven aan beeld als onderdeel van een sociaal proces.
De activiteit kan zowel online, op school als in de Kunstuitleen plaats vinden. Klik hier voor meer informatie.
Groep: 7 en 8
Duur : 1 – 1,5 uur

Online masterclass Media in Vrijheid – Beeld en Geluid
Onze conservator Jop, expert op het gebied van spotprenten, geeft een interactieve presentatie over het maken van spotprenten als verzet tegen de heersende macht en hoe beeld een verhaal vertelt. Hij vertelt over persvrijheid en verkent met de leerlingen hoe ver je mag gaan met humor. Meer informatie via groepsbezoek@beeldengeluid.nlGroep: 7 en 8
Duur: 30 minuten

Making the news – Grafisch Atelier Hilversum
Wat is nieuws en hoe maak je van een gebeurtenis of iets waar jij enthousiast over bent een nieuwsitem? Nieuws wordt gemaakt. Journalisten, redacteuren, presentatoren en nieuwsbazen brengen je op verschillende manieren het nieuws van de dag. In deze activiteit vormen leerlingen een redactie. Ze zijn journalist, nieuwsbaas en drukker van een eigen nieuwsitem. Klik hier voor meer informatie.
Groep 7 en 8:
Duur: 2 uur

Fake news – Beeld en Geluid
Hoe kunnen we nepnieuws nou écht leren herkennen? Deze workshop leert leerlingen nepnieuws te begrijpen door het zelf te maken. Ze kruipen in de huid van een nepnieuwsmaker en zien hoe makkelijk het is om mensen erin te laten trappen. Vervolgens maken ze zelf nepnieuws. Wie weet de meeste mensen voor de gek te houden? Zowel online, in Beeld en geluid en in de klas te boeken. Klik hier voor meer informatie
Groep: 7 en 8
Duur: 2 uur

Evenement Media in Vrijheid

Kick-off bij Beeld en Geluid

De kick-off van Beeld en Geluid was het gezamenlijk startpunt voor de feestweek ‘Media in vrijheid’ in oktober 2020. Conservator Job, expert op het gebied van spotprenten, startte met een interactieve presentatie (inclusief quiz) over het maken van spotprenten als verzet tegen de heersende macht en hoe beeld een verhaal vertelt. Na de kick-off namen scholen deel aan één of meerdere activiteiten van Hilversum Mediawijs:

Film van de vrijheid – Filmtheater Hilversum
Een selectie van drie jeugdfilms die elk op hun eigen manier een verhaal vertellen over vrijheid. Over hoe het is om in (on)vrijheid te leven of over de vrijheid om te mogen zijn wie je bent.

Même Supreme – Bibliotheek Hilversum
Verbeter de wereld met humor. De leerlingen leerden doelgerichte en humoristische digitale content te creëren om hun stem te laten horen over dingen die zij belangrijk vinden.

Poster van de vrijheid – Grafisch Atelier Hilversum
In het atelier ontwierpen leerlingen in groepjes een poster van de Vrijheid. Ze onderzochten hoe een korte tekst krachtiger wordt door gebruik van kleur en beeld. Kinderen leerden het verschil tussen informatie en propaganda en de kracht van visuele communicatie.

Verhalen vertellen is een kunst – Kunstuitleen Gooi- en Eemland
Als afsluiter van het project zochten leerlingen uit de collectie van de Kunstuitleen kunst die zij vonden aansluiten bij hun eigen werk. Ze vertelden hun verhaal en exposeerden het werk in de school. Kinderen leerden hiermee te reflecteren op hun eigen werk en hun werk tentoon te stellen.  

Poster van de vrijheid